
Історія та особливості конструкції
Південний міст у Києві — важливий транспортний об’єкт, що з’єднує лівий і правий береги Дніпра. Його будівництво відбувалося кілька десятиліть тому, коли вимоги до інфраструктури та навантажень були значно нижчими. На той час міст проєктували під навантаження від 5 до 7 тонн на вантажний автомобіль із прогнозом збільшення інтенсивності руху на наступні 20 років.
Проте реалії сучасного трафіку перевершили ці прогнози. Нині через міст щодня проїжджає від 80 до 100 тисяч автомобілів, включаючи важкі фури, вага яких нерідко перевищує 50 тонн. Такий інтенсивний рух суттєво впливає на технічний стан мосту.
Зношення конструкцій і наслідки перевантаження
Конструкція Південного мосту включає ортотропну металеву плиту, яка через постійні динамічні навантаження та вібрації зазнає значного зносу. Спочатку на плиту наносили лише тонкий шар бетонної стяжки (до 5 см), що зараз виявляється недостатнім для витримування сучасних вагових навантажень.
Щоб підвищити стійкість мосту, під час ремонту укладають монолітну армовану плиту завтовшки мінімум 14 см. Це зміцнює конструкцію та збільшує її опірність до руйнування. Проте навіть ці заходи не є довгостроковим рішенням без комплексної реконструкції.
Корозія, руйнування бетону та інші дефекти
Серед основних проблем Південного мосту — корозія арматури, руйнування бетону та утворення сталактитів через затікання води. Вода, потрапляючи крізь тріщини та деформаційні шви, спричиняє ще більше пошкодження конструкцій. Особливо це стосується балок прогонової будови, які вже мають значні дефекти.
Постійне відшарування дорожнього покриття також пов’язане з перевищенням допустимих навантажень. Незважаючи на використання різних гідроізоляційних технологій та видів асфальтобетону, покриття руйнується вже через 3-5 років.
Чому реконструкція — неминуча
Оскільки Південний міст не є аварійним, першочергово ремонтують об’єкти в критичному стані. Проте ігнорувати необхідність капітальної реконструкції мосту неможливо. Для запобігання подальшим руйнуванням необхідно посилити ортотропну плиту, збільшивши її товщину вдвічі. Це дозволить зменшити вібрації та рівномірно розподілити навантаження.
Крім того, постійні ремонтні роботи, зокрема заміна деформаційних швів, допомагають підтримувати міст у робочому стані. У 2023 році завершено заміну 46 швів, що значно покращило водовідведення та зменшило руйнування бетонних конструкцій.
Подальші плани та очікування
Ремонтні роботи на Південному мосту триватимуть і надалі. У цьому році планується виконати поточний ремонт як бетонних, так і металевих частин мосту. Також заплановано продовжити реконструкцію тротуарної та консольної частин.
З огляду на важливість цього транспортного вузла, роботи проводяться поетапно, щоб мінімізувати незручності для водіїв. Проте, навіть після завершення поточних ремонтів, потреба в масштабній реконструкції залишатиметься актуальною.
Південний міст є яскравим прикладом того, як інфраструктура, спроєктована кілька десятиліть тому, стикається з викликами сучасного трафіку. І лише своєчасне втручання та інвестування в його модернізацію дозволить забезпечити безпечний і безперебійний рух у майбутньому.